woensdag 27 juni 2012

supervespa is dood....LEVE supervespa!

zoals je in mijn vorige post kon lezen, zijn er wat problemen met de papieren van mijn oude PXE. die zullen ooit wel in orde komen, maar ik kan er niet meer op wachten.
ondertussen weet ik namelijk nog steeds niet of die oude vespa wel zo SUPER zal zijn... misschien is de motor wel volledig vastgeroest, of blijkt het chassis uit cola-blikjes te bestaan...
ik kan het risico niet meer nemen, en kies dus voor:

mijn geteste, betrouwbare, dagelijks gebruikte en unieke vespa PX125 MY bouwjaar 2005 (dit was optie 1 in mijn eerste post, weet je nog?)

ik zal proberen er zuinig op te zijn en haar heelhuids terugbrengen, beloofd!

door het kleur zal ik misschien wel onzichtbaar worden in de woestijn, maar als ik er genoeg sponsorstickers kan opplakken, is dat geen probleem :-)

dat zullen dan wel de eerst stickers zijn die erop komen. heb dit altijd vermeden (ik gebruikte wel magnetische 'stickers', maar van lijm heb ik toch wat schrik...)

grote voordeel is dat ze volledig rijklaar is, maar er zullen toch wat modificaties nodig zijn  om ze helemaal dakar-klaar te krijgen: 

- wat uitgebreidere bagageruimte (incl extra benzine): kist achteraan, rekje vooraan
- set nieuwe banden (tubeless?), luchtfilters en remmen (en stevigere schokdempers?)
- een windscherm?
- en uiteraard wat mods om haar een dakar-look te geven :-)


stand van zaken tot op vandaag:
- vespa: zie hierboven
- rijbewijs A (voor buitenland): geslaagd voor theorie. rijlessen en praktijkexamen in augustus.
- medisch: geen stap verder (moet nog steeds een huisdokter vinden...iemand?)
- spullen: volop bezig. net action-cam en GPS aangeschaft, maar nog hele waslijst nodig...

niet blijven stilzitten is de boodschap!





woensdag 6 juni 2012

problemen met papieren

gestaag komen we dichter en dichter bij de vertrekdatum.
mijn vespa heeft sinds 2007 niet meer gereden en rijdt dus nog steeds niet...
het werd dus aardig tijd om er eens in te vliegen en alles in orde te brengen.

eindelijk iemand gevonden die eraan wil werken (alhoewel hij het toch niet zo slim vond met een oude 2 takt de woestijn in te trekken...) maar zolang ik de vespa niet ingeschreven krijg, heeft het natuurlijk weinig zin om eraan te werken.
ik heb wel degelijk alle papieren (voor je begint te denken dat ik de vespa ergens 'gevonden' heb...), maar ze zijn verlopen (wist ik veel dat je een vespa binnen de 6 maanden moet inschrijven).
dat wordt dus een hele hoop administratieve rompslomp om dit in orde te krijgen...

ik zal nog eens proberen bij de originele importeur (de vespa is geïmporteerd uit italie), maar het is wel allemaal al meer dan 5 jaar geleden, dus weet niet hoe dat gaat uitdraaien. dan misschien eens proberen bij de douane (blijkt een heel 'lieve' vrouw te zijn die me met open armen zal ontvangen...) maar daar verwacht ik dus nog minder van.

het zou dus wel eens kunnen dat dit het einde is van de huidige supervespa...
en misschien moeten we nog snel een nieuwe supervespa vinden, want we kunnen niet blijven uitstellen.

ondertussen moet ik ook nog regelen dat ik mijn bloedgroep te weten kom (weet ik dus echt niet) en moet ik een shot tegen de gele koorts ergens gaan halen (blijkbaar kan dit niet zomaar bij een dokter). ik moet ook naar mijn huisarts (die ik niet heb) om een formulier waarop hij verklaart dat ik in goede gezondheid ben om aan deze challenge mee te doen... nog even een huisarts zoeken dus...

wie mij kent, weet natuurlijk dat ik wel eens last heb van procrastinatie (zoek het maar snel op, nu) en het is niet raar dat ik op het laatste nippertje nieuwe oplossingen moet bedenken. maar ik ga sowieso mee met de challenge, al is het op de fiets :-)

we gaan er dus invliegen... morgen regel ik mijn motor rijbewijs!