zondag 4 maart 2012

introductie

een flyer met daarop een foto van een vespa in de woestijn heeft wel een maand voor mijn neus gelegen voor ik er maar durfde aan denken om ook zoiets te gaan doen...

foto: longwayonavespa

in oktober gaan er enkele gekken hun vespa op de ferry zetten van barcelona naar tanger. om daarna 4000km door africa te rijden, 's nachts slapende in een tentje. niets voor mij dacht ik meteen.
maar aan de andere kant...ik rijd toch wel heel graag op dat ouderwets machien. en ik ben nog nooit in afrika geweest. twee vliegen in 1 klap?
de infoavond van vespa-challenge.com in brugge stelde me al wat gerust: een professioneel team van techniekers, planners, medici en koks zou ons begeleiden. misschien wat minder avontuurlijk, maar zonder zo'n team mag je 300 a 400km per dag op een oude vespa en op versleten wegen wel vergeten.

maar nu is het echt te laat om daar nog over na te denken: ik heb me ingeschreven en je mag me op 14 oktober dus in barcelona verwachten met mijn vespa (ok, ik met het vliegtuig, mijn vespa met de camion...)

de meeste deelnemers gaan met een "moderne" vespa, dat zijn prachtige, comfortabele tweewielers met automaat, 4takt motor, gelzadel,...maar helaas niets voor mij, dank u. een vespa voor mij is een "classic".
en die van rond mijn geboortejaar zijn natuurlijk de beste: de PX (of P). en die zijn een stuk "uitdagender": handgeschakeld, 2takt,... eigenlijk weinig veranderd sinds 1977...

en zo komen we bij de "supervespa"... want zo'n PX klaarstomen voor een ritje door de woestijn lijkt me wel een behoorlijke uitdaging. van een super vespa (de PX) een supervespa maken, is dus de eerste stap in dit avontuur.

ik heb vandaag 2 opties:

  1. een betrouwbare PX125 millennium (anno 2005, in zeldzaam cameo kleur)
  2. een oude PX125E arcobaleno (anno 1986, in weinig zeldzaam vergeeld wit)
optie 1: hiermee heb ik de meeste kans de eindstreep te halen, zonder iedere dag de zijbillen eraf te halen. maar ja, wel jammer om zo'n mooie vespa in originele staat zo af te matten.
optie 2: gezien die oude PX reeds enkele jaren stilstaat, heb ik geen idee hoe betrouwbaar deze nog is, dus er is nog wel wat werk aan om die in orde te krijgen. voordeel is wel dat ik geen probleem heb om deze PX volledig af te raggen in de woestijn...

op dit moment wordt optie 2 dus waarschijnlijk de enige echte supervespa!?!
die PX geeft me de kans om hem (of is het haar?) helemaal naar mijn hand te zetten en te zorgen voor de meest comfortable ride (in de mate van het mogelijke).

hierover de komende dagen meer info op deze blog!


1 opmerking:

  1. er plakt al een palmboom op : "Bij de Romeinen was de palmtak een symbool voor de godin Victoria. Zij was de godin van de overwinning" (ref wikipedia)

    BeantwoordenVerwijderen