donderdag 9 augustus 2012

125cc versus 600cc

deze week heb ik het verschil tussen een vespa 125cc en een kawasaki 600cc mogen ontdekken.
om in het buitenland te mogen rijden met een 125cc heb je namelijk een motorrijbewijs A nodig. en als je ouder bent dan 21, dan is dat meteen te doen met een zware moto.
aangezien ik geen zo'n machine heb, moest ik dit dus allemaal leren in de rijschool (geen nut van een voorlopig rijbewijs als je geen moto hebt om mee te oefenen).

ik heb deze week dus iedere dag les gehad om dat gevaarte rond kegeltjes te maneuvreren, plat te liggen in de bochten, uitwijken en hard remmen. en niet vergeten te schakelen met de voet ipv met de hand (en ik maar trekken aan dat handvat om te versteken...).
toen ik na 4 uur ononderbroken les terug op mijn vespa stapte, leek er iets helemaal verkeerd met mijn vespa. ik geraakte niet vooruit en de motor had precies geen vermogen meer....inderdaad, zo maar even 475cc minder aan vermogen dus...gas geven op een vespa = volle gas open, gas geven op een zware moto = heel lichtjes aan de gashendel trekken. lichtjes gas geven op een vespa = niet vooruit komen.

na 4 verschillende instructeurs (met 4 verschillende meningen over hoe je het nu precies moet doen) was het vandaag tijd voor examens. de examenstress (dat heb ik al heel lang niet meer gehad) was alvast van de partij!
na 2 keer mijn maneuvers  (eerste keer reed ik 1km/u te traag bij het uitwijken) was ik daar al vanaf. dan de weg op, waar ik de indruk had vlotjes te rijden. de examinator vond dat ik te veel links (of was het recht?) reed op de kleine baantjes... ik weet het niet...belangrijkste is dat hij me uiteindelijk gewoon een OK gaf.

nog een puntje van het todo lijstje dus! ik ben nu trotse bezitter van een A rijbewijs voor zware motoren (>=35kw). ik ben niet meteen van plan nog met zo'n ding te gaan rijden, maar toch wel leuk om te weten dat het mag :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten